06 december 2011

Klago inlägg

Nu är det dags att klaga igen.

På den sista tiden har jag haft svårt att läsa tidningar och titta på nyheter. Jag är upprörd över hur mycket hemskheter som händer både här i Sverige och övriga världen. En kollega till mig sa en gång: "det händer inte mer hemskheter nu än vad det gjorde förr, det är bara det att nu har vi internet och mer information om övriga världen som vi inte hade förut".
Han menar att vi blir matade med mer information eftersom världen har blivit så "liten".
Jag kan hålla med lite grann. Visst får vi höra mer om vad som händer i övriga världen men kan samtidigt inte låta blir att undra: fanns det massa gängbildningar förr, var det så grovt våld i gängen, kastade man sten på brandbilar och ambulanser som försöker ta sig fram till olycksplatser, har man alltid haft så lite respekt för andra människor?

Det är den kriminella biten, men de som misshandlar våra äldre, och de höga cheferna som roffar åt sig pengar, bidrag och underhåll?

De som låter en gammal dam på 90 år svälta ihjäl (ja det händer här i Sverige, där vi har mer mat än vi kan äta) på ett äldreboende, är de kriminella?
Nordeas VD som får en lägenhet värd 25 miljoner och pension på 100 miljoner, är han kriminell?
Men vi invånare bara tiger stilla och sväljer allt.
Ja, jag vet. Gör något åt det själv då, tänker ni. Det är så lätt att sitta där och ha synpunkter och onda tankar men när det kommer till kritan så tiger man.
Ja så är det. För jag är nog som många andra, har åsikter men låter det bara koka inom mig för man orkar inte ens försöka göra något.

Inga kommentarer: