10 september 2006

Resan med stort R

Åhej och hå var skall jag börja? Det har hänt mycket roligt när jag och min vännina var i Bulgarien. Vi tar det dag för dag.

Fredag 1/9
Planet lyfter kl. 07.10 enligt tidtabell. Landar i Varna cirka 2 timmar och 30 minuter senare. Värmen slår INTE emot oss när vi går av planet. Hmmmm.... det är ju lite misstänksamt. Hur är vädret här egentligen? Men, men humöret är iallafall på topp för jag vet att jag skall tillbringa en hel vecka här med Annette och vila, sola, bada och ha det gott. Eller, skall vi inte bada och sola eftersom jag fryser i mina långa byxor och långärmade tröja??

När vi står och väntar på bussen som skall köra oss till terminalen ser vi hur flygplatspersonalen fullkomligt kastar, ja verkligen kastar våra väskor av planet. Känner mig orolig för att jag skall få uppleva samma sak som Lasse Åberg gör i Sällskapsresan. Alltså en trasig väska som kommer glidande på bandet, med mina trosor och bh överst till allas beskådan. Kan riktigt se framför mig hur några skrattar och några har medlidande med mig. Otäcka tanke!!

Först blir vi körda från planet till en terminal där vi visar våra pass för några otroligt ointresserade människor. De rör inte en min, än mindre ler. De måste ju tyvärr titta på oss så att de ser att det är personen på passet som står framför dem.
Efter denna tröga happening går vi igenom terminalen och ut på andra sidan. Men, var är bandet vi skall hämta våra väskor på?? Terminalen tar ju slut här. Aha, vi skall åka buss igen. Utanför väntar en ny buss som kör oss till... en annan terminal, hör och häpna. Men, var är våra väskor??
Vi svenskar klarar ju inte riktigt att något inte är som det brukar så vi hör hur folk runt omkring oss börjar bli oroliga. Vad gör vi här? Var är väskorna? Varför står vi bara här? Många tankar.

Till slut kommer det ett litet tåg med bagagevagnar, med våra väskor. Än en gång får våra väskor samma behandling. De kastas av vagnarna. Det är modigt tycker jag eftersom de vet att vi står och tittar på när de gör det.
Hur som haver så blir vi ihopsamlade och körda till diverse hotell. Ett av de stora mysterierna börjar när vi har lämnat ett gäng på ett hotell och sedan skall vidare till ett annat hotell, vi börjar åka FRÅN havet och stranden!!!!
Vi har två kvinnor (senare kallade "bimbosarna" av mig och Annette eftersom vi är MYCKET smartare än dom) bakom oss som har stora funderingar och pratar oroligt om "vart kan vi vara på väg" hela tiden. "Det här stämmer inte." Efter en stund börjar jag och Annette också undra. Tänk vad man kan bli påverkad. Men det hela slutar lyckligt med att bussen kört runt en kurva och vad hittar man där? Jo vårat hotell som ligger cirka 5 minuters promenad från stranden.

Hotellet är precis som vi trodde, inte helt lyxigt, men vad skall vi göra där? Vi skall sola, bada och vara ute, inte inne på ett hotellrum. Vi får nyckeln till rummet ganska snabbt, packar upp våra saker och kläder. Sedan går vi ut och rekar. Hittar till strandpromenaden och alla shopparna. Efter att ha gått där i några timmar går vi tillbaka till hotellet. Vi är överens om att vi är mycket trötta redan kl. 20.30. Ja klockan var 20.30 Bulgarisk tid och 19.30 svensk tid. Vi försökte oss på att läsa en stund men ögonen bara ramlade ihop. Sov snart som två små änglar.

Fortsättning följer.

Inga kommentarer: